Namo Naujienos

Facebook’o kovos arba apie tai, kaip po Karbauskio/Jakilaičio dvikovos žiniasklaida Lietuvoje tikrai pasikeis

1113
2
DALINTIS

Tai, ką matome jau tris savaites, yra tikrų tikriausia istorinė drama, kurią žiniasklaidos ir komunikacijos studentai savo baigiamuosiuose darbuose nagrinės dar ne vienus metus.

Jau tris savaites beveik kasdien atakuoja tai Ramūno Karbauskio, tai Edmundo Jakilaičio stovyklos. Ramūno Karbauskio pusėje, be jo paties, drąsiai stoja ir ištikimoji ginklanešė Agnė Širinskienė bei krūva žaliųjų valstiečių Seimo narių ir partiečių, kurie daugiausiai tik pritariamai linksi vadui ir share’ina tai, kas jiems paduota. Edmundo Jakilaičio pusėje pritariančiais instrumentais groja garsūs žiniasklaidos veidai: nuo Haroldo Mackevičiaus iki Monikos Garbačiauskaitės-Budrienės. Kartais įsijungia ir kiti, kartais prisideda politikai.

Tiesa, dažnai kiti kovos dalyviai įpila žibalo į abiejų pusių ugnį, pavyzdžiui, Kristupas Krivickas. Iš politikų aktyviausiai procese sudalyvavo Andrius Kubilius, kuris, beje, dabar daugelį keliamų klausimų buvo uždavęs prieš metus ar net prieš rinkimus.

Manau, kad visiems yra gana aišku, kas vyksta: Ramūnas Karbauskis nusitaikė į LRT ir tai tikrai nėra kokiais nors gerais ketinimais grįstas siekis. Mano nuomone, bent jau pradžioje buvo paprasčiausias pragmatiškas noras paversti visuomeninį transliuotoją valdžios ruporu. Dabar beliko siekis sumušti LRT ir Edmundą Jakilaitį. Šis siekis Ramūnui Karbauskiui jau tapo principo reikalu be didesnio paskaičiavimo kelis žingsnius į priekį, todėl visa kova tapo nebevaldoma. Bent jau iš jo pusės.

Iš kitos pusės yra noras sumalti į miltus Ramūną Karbauskį, atkeršyti jam už tą kritiką, kurios susilaukė. Tai daroma keliant jam nepatogius klausimus, kurių daugelis yra tiesiog faktiniai teiginiai. Kadangi yra tekę daug domėtis Ramūno Karbauskio personažu, tai manau, kad daugelis kritikos ir klausimų yra pagrįsti. Klausimas čia kyla tik vienas: kodėl visa tai neiškilo arba nebuvo tokio viešųjų asmenų, žurnalistų susidomėjimo prieš rinkimus?… Bet tebūnie tai jau istorijos detalė.

Kas šią epinę dvikovą laimės? Manau, kad nei viena iš kovojančių pusių. Abu išeis iš šios kovos su gerokai paprastėjusia reputacija. Nors kol kas žymiai prasčiau atrodo Ramūnas Karbauskis ir jo atsakymai. Tačiau jis turi strateginį pranašumą prieš Edmundą Jakilaitį – Ramūno Karbauskio reitingai ir taip jau yra visiškose žemumose, o iš reputacijos jau ir prieš šią kovą buvo likę tik skutai. Tad nebėra kur žemiau kristi. Todėl jam tai yra mažesnis galvos skausmas. Jis gali ilgai ir nuosekliai kankinti tą patį Edmundą Jakilaitį ir manau, kad tai darys.

Paradoksas: šioje istorijoje didžiausias laimėtojas yra Saulius Skvernelis. Jis viską stebi ramiai, jam niekas per daug aštriai klausimų dėl jį į Seimą atvedusio Ramūno Karbauskio veiklos nekelia. Jam naudinga, kad Ramūnas Karbauskis silpsta, nes tai didina jo paties įtaką LVŽS frakcijoje Seime. S.Skverneliui nerūpi ir Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos ateitis, kurią niokoja Ramūno Karbauskio prasta reputacija. S.Skvernelio kelyje, net neabejoju, bus dar ne viena tokia ir panaši partija. Tad partijos, kurią į pražūtį varo jos vado Ramūno Karbauskio veikla ir kalbos, ateitis premjerui tėra politinių paraščių detalė.

Nemanau, kad visa ši kova pakeis ir LRT situaciją. Netgi priešingai – ši kova kaip tik gali lemti tai, kad dar vienai kadencijai toliau liks vadovauti Audrius Siaurusevičius. Struktūrinių LRT niuansų jo išlikimui yra daug, į tai nesivelsiu, bet esminis dalykas, kad po Karbauskio/Jakilaičio kovos tiesiog nebebus valios kažką keisti, o direktorių skirti reikės. Visos pusės bus tiek susidaužiusios, kad sutarti dėl naujo, gero vadovo bus misija neįmanoma. O tai labai palanku dabartiniam vadovui, kuris, nors ir visų nelabai mėgstamas, bet bent jau žinomas ir prognozuojamas. Duok Dieve, kad šiuo klausimu aš klysčiau.

Bet ką tikrai visa šita kova pakeis – tai Lietuvos žiniasklaidą. Pakeis dviem aspektais. Atkreipkite dėmesį, kur vyksta visa ši kova. Ne laikraščių puslapiuose, ne portalų antraštėse ar TV debatų laidose. Viskas vyksta Facebook’e. Kiekviena diena prasideda Haroldo Mackevičiaus ar Edmundo Jakilaičio dar viena ilgo įrašo ataka, kurią seka Ramūno Karbauskio atsakymas. Kartas nuo karto į puolimą pereina pats Karbauskis ar jo šalininkai, kaip Agnė Širinskienė. Visa tai trunka jau nuo gruodžio 11 d. ir galo šiam mūšiui nesimato.

Pirmiausiai visi įrašai atsiranda Facebook’e, o tik tada keliauja į portalus ar TV. Tad bene pirmą kartą mes stebime tokį ilgą, nuoseklų ir labai rimtą žodžių mūšį lietuviškame Facebook’e. Ir manau, kad tai rimčiau, nei anksčiau buvę kitų viešų asmenybių apsižodžiavimai, dažniausiai tiesiog virtę plakimusi ad hominem. Šįkart viskas rimčiau ir su žymiai daugiau turinio. Todėl tai keičia labai daug. Tai reiškia, kad Facebook’as pagaliau tampa pagrindiniu naujienų ir įvykių šaltiniu, kurį mes galime sekti prenumeruodami vieną ar kelis dominančius asmenis. O kartais ir to nereikia, užtenka, kad mūsų draugai sektų tai, kas vyksta, ir mes neišvengiamai viską patys pamatysime.

Tie vieši asmenys, kurie turinį kuria, turėdami ištikimų sekėjų būrius gali iš esmės apeiti tradicinę žiniasklaidą, savo poziciją skelbti be redaktorių ir kitų asmenų įsikišimo. Tradicinėms medijoms belieka vytis ir tiesiog perpasakoti tai, kas vyksta Facebook’e. Įdomus reiškinys.

Tiesos dėlei verta pasakyti, kad pirmasis, kuris Facebook’ą Lietuvoje pavertė tokiu galingu medijos įrankiu, buvo Andrius Tapinas, kuris iš to padarė atskirą žiniasklaidos priemonę. Tačiau dabar jau akivaizdu, kad panašių atvejų turėsime vis daugiau ir daugiau, nes daug viešų asmenų pajuto Facebook’o galią savo kailiu. Nenustebčiau, jei kažką panašaus kurtų ir pats Edmundas Jakilaitis, jei visa ši kova pasisuktų jam nepalankia kryptimi.

Šios tendencijos labiausiai nedžiuginti turėtų tradicinės žiniasklaidos, kuri praranda naujienų monopolį. Todėl ir sakau, kad Lietuvos žiniasklaida po šio mūšio gali pasikeisti neatpažįstamai, nes daugelis viešų asmenų pradės ne ją, o Faceboook’ą matyti kaip pagrindinį kanalą. Tai reiškia tiek ir reklamos pinigų srautų pasikeitimą, tiek ir rinkimų kampanijų kitokią dinamiką, tiek ir mūsų visų rimtosios informacijos gavimo įpročių pokyčius.

Suprantu, kad daugelis sakys, jog ši žiniasklaidos „facebookėjimo“ tendencija vyksta jau seniai. Tačiau aš atšausiu, kad po šios kovos lietuviškasis Facebook’as įžengė į naują zoną, pakilo lygiu aukščiau ir t.t.

Andrius Vyšniauskas

Marijampolės savivaldybės tarybos narys

2 KOMENTARAI

  1. Negaliu žiūrėti į jakelaiti. Tai šmeižto ruporas, patyčių skleidėjas ir dar daugiau išlaikomas mokesčių mokėtojų pinigais. Ar ne gėda jakelaiti

Įspėjame: komentuokite atsakingai, galėdami įrodyti savo teiginius. Melagingi teiginiai ar šmeižtas užtraukia baudžiamąją atsakomybę ne redakcijai, o komentaro autoriui.