Namo Naujienos

Informatika – kūrybiškai nuo pradinių klasių

471
0
DALINTIS

2017–2018 metais Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerija, Ugdymo plėtotės centras, bendradarbiaudami su mokslininkais, mokyklomis ir verslo įmonėmis vykdo projektą „Informatika pradiniame ugdyme“. Projekto metu kuriamas pradinio ugdymo informatikos turinys ir išbandomas dešimtyje mokyklų.

Informatikos ugdymas Lietuvoje pradedamas nuo pradinių klasių (ir net priešmokykliniame lygmenyje) ir vykdomas integruotai. Projekte dalyvauja ir Vilkaviškio r. Pilviškių „Santakos“ gimnazijos pradinių klasių mokytojų komanda: Daiva Neiberkė, Rūta Bakūnienė, Asta Pavilonienė, Vilija Kasiliauskienė. Komandai vadovauja gimnazijos direktorė Danutė Valiūnienė.

Šių metų kovo paskutinę savaitę informatikos diegimo į pradines klases projekto mokytojai, tarp jų Daiva ir Rūta, lankėsi Olandijoje, Groningeno mieste. Vizitas buvo gerai apgalvotas, pasiruoštas ir suplanuotas iš anksto. Per dvi dienas buvo pabuvota šešiose skirtingose mokyklose, susitikta su jų direktoriais, pavaduotojais, lankytasi įvairaus amžiaus pradinėse klasėse, stebėtos įvairios pamokos, diskutuota su mokytojais. Sužinojome daug įdomaus. Olandai pradeda mokyti nuo 4 metų, todėl pradinio ugdymo mokykla yra 8 metų trukmės. Ją baigia dvylikos metų vaikai. Vaikų ugdymas pradinėse klasėse remiasi dinaminiais užsiėmimais, žaidybinimu, veiklų įvairove ir kaitaliojimu. Daug probleminio mokymosi elementų ir projektinių veiklų. Stebėjome Daltono (Starter) mokykloje mokinių vykdomą 10 savaičių trukmės projektą „Padėkime Afrikos vaikams“. Nuo 4 iki 12 metų vaikai konstravo, modeliavo, skaičiavo, rinko informaciją apie Afriką. Vieną kartą per mėnesį mokinių tėvai apsilanko mokykloje, įsigyja bilietą į klasės projekto parodą. Taip paremia iniciatyvą. Surinkti pinigai keliauja į Afrikos vaikų fondą. Verslumas ugdomas nuo pat mažens.

Stebėjome daug įvairiausių integruotų veiklų. Olandų mokyklose mažai tradicinių pamokų. Didelis pasitikėjimas mokytoju, kuris atsakingai ir kūrybiškai žvelgia į mokinių ugdymą ir teikia visokeriopą pagalbą. Jei mokykla įtaria, kad vaikui reikia kažko daugiau, kviečiami tam tikros srities specialistai. Teko matyti savanorišką studentų pagalbą pamokose ir pertraukų metu. Paprastai klasėse dirbama grupelėmis, įvairios veiklos keičiasi kas keliolika minučių.

Mokiniai nuo pirmųjų žingsnių mokykloje (net vaikų darželyje) mokomi planuoti savo veiklas ir laiką. Planuoja visi ir visur. Net keturmečių klasėse kabo didelis stendas, surašyti visų klasės vaikų vardai. Kiekvienas mokinys nusimato sau užduotį savaitei ar dienai. Penkiamečiai planuoja po kelias užduotis per savaitę.

Pertraukų metu vaikai skatinami išeiti į lauką. Mokyklų kiemuose įrengtos skirtingos erdvės: sūpynės, laipynės, vieta žaisti kamuoliu. Vaikai skatinami atsinešti dalį priemonių. Taip klasėse atsiranda įvairių knygų, žaidimų.

Įdomiausia, kad Groningenas, kaip ir Lietuva, vykdo panašų skaitmeninio raštingumo projektą pradinėse mokyklose. Žvalgomasis projektas vyksta beveik metus 17-oje mokyklų. Nyderlandų mokyklose daug dėmesio skiriama inžineriniams dalykams. Visų klasių vaikai projektuoja, modeliuoja, gamina įvairius dalykus. To siekiama ir mūsų mokyklose.

Įspūdžiais apie Nyderlandų pradinį ugdymą mokytojos Daiva ir Rūta pasidalino konferencijoje „Kūrybiškas IT naudojimas pradiniame ugdyme“, kuri vyko  Pilviškių „Santakos“ gimnazijoje balandžio 3 dieną. Į konferenciją buvo pakviesti pradinių klasių pedagogai. Gimnazijos direktorė pasveikino dalyvius ir supažindino su projektu „Informatika pradiniame ugdyme“. Projekto komanda pristatė keletą parengtų integruotų veiklų. Konferencijos dalyviai IT dirbtuvėse turėjo galimybę susipažinti ir išbandyti pagrindinius IT skaitmeninius įrankius: Blue-Bot robotukus (bitutes), žaidimą „Scottie Go“, programas „ScratchJr“, „CodeMonkey“ ir kt. Konferencijos pabaigoje, „TV Mokytojas“ tiesioginės transliacijos metu, sulaukėme sveikinimų iš Ugdymo plėtotės centro direktoriaus Giedriaus Vaidelio ir Vilniaus universiteto Matematikos ir informatikos fakulteto profesorės Valentinos Dagienės. Refleksijos metu paaiškėjo, kad nemaža dalis rajono mokyklų žada dalyvauti II – ame projekto „Informatika pradiniame ugdyme“ etape. Džiaugiamės, kad sulaukėme gražių atsiliepimų ir mokyklų komandoms linkime sėkmės!

Pradinių klasių mokytojos Rūta Bakūnienė, Daiva Neiberkė

Įspėjame: komentuokite atsakingai, galėdami įrodyti savo teiginius. Melagingi teiginiai ar šmeižtas užtraukia baudžiamąją atsakomybę ne redakcijai, o komentaro autoriui.